De huisarts is er voor álle patiënten

'De dokter heeft het vast te druk' of 'Straks loop ik in de wachtkamer corona op'. Veel mensen stellen een bezoek aan de huisarts langer uit dan normaal. Soms té lang, merkt praktijkondersteuner Sandra Rutgrink.

Sandra werkt als praktijkondersteuner in een huisartsenpraktijk. De eerste lockdown, in maart vorig jaar, had grote gevolgen voor de manier waarop het contact met patiënten werd onderhouden. “De praktijk werd uit voorzorg zes weken gesloten voor de chronische zorg. Dat betekende dat mensen alleen met spoedklachten op consult konden komen. Voor andere klachten gingen we zo veel mogelijk over op beeldbellen en andere vormen van contact. Zo kon een patiënt bijvoorbeeld een foto mailen van een huidafwijking. De arts beoordeelde die en belde de patiënt dan terug.”

Bezwaard
Omdat niet iedereen even vaardig met de computer of smartphone is, zochten Sandra en haar collega-praktijkondersteuners regelmatig telefonisch contact met patiënten. Om te vragen of ze zich konden redden en of ze ergens hulp bij nodig hadden. “Op een namiddag belde ik een oudere dame op. Ze was zó blij om iemand te horen. Ik was de eerste die ze die dag had gesproken. Die eenzaamheid maakte me erg verdrietig. Ook verontschuldigden sommige patiënten zich voor hun hulpvraag. Ze wilden ons niet tot last zijn in die toch al hectische coronatijd. Terwijl wij ons juist bezwaard voelden dat wij hún niet alle zorg en aandacht konden bieden!”

"Liever een paar keer te snel aan de bel getrokken, dan één keer te laat"

Gemiste diagnoses
Tijdens de dagelijkse briefings op de praktijk gaven de huisartsen regelmatig aan dat ze bang waren om diagnoses te missen. Die bleek niet ongegrond. “Vóór corona zagen we in het voorjaar altijd een toename van het aantal kankergevallen. Mensen hebben in de winterperiode last van griepachtige klachten en vermoeidheid en wijten dat aan het seizoen. Als de klachten in het voorjaar niet overgaan, gaan ze ermee naar de huisarts. Niet zelden blijkt de oorzaak een tumor ergens in het lichaam te zijn. Hoe sneller die wordt ontdekt, hoe groter de kans op genezing.“

Verlate piek in diagnoses
In 2020 kwam die piek pas in het najaar. Allemaal diagnoses die in het voorjaar niet gesteld konden worden, omdat mensen toen niet met hun klachten naar de huisarts zijn gegaan. “Zoals een vijftigjarige vrouw die voor een diabetescontrole op mijn spreekuur kwam. Ze had een raar plekje op haar arm. Ze had het maandenlang gelaten voor wat het was, omdat ze niet naar de praktijk durfde te komen uit angst voor coronabesmetting en omdat ze dacht dat de dokter wel wat anders aan zijn hoofd zou hebben. Het bleek om een melanoom te gaan. Inmiddels is ze twee operaties verder en is een kostbaar half jaar verloren gegaan. Het is nog afwachten hoe het zich verder zal ontwikkelen. Voor een andere patiënt kwam de diagnose te laat. Zij is inmiddels overleden. Als ze eerder was gekomen, had ze nog behandeld kunnen worden. Als zorgverlener sta je in zo’n situatie vreselijk machteloos.”

Maak je je zorgen? Neem altijd contact op!
De boodschap van Sandra en haar collega’s is helder: neem met klachten altijd contact op met je huisarts. “Wij zijn er voor al onze patiënten. Blijf niet rondlopen met pijn of een verdacht plekje. De doktersassistenten zijn er om alarmsignalen op te pikken en op grond van je verhaal in te schatten of je op de praktijk kunt langskomen, de dokter je thuis bezoekt of telefonisch contact met je opneemt. Op Kanker.nl kun je lezen welke signalen op kanker kunnen wijzen.

Persoonlijke verhalen over kanker in coronatijd

Pers

Woordvoering
Akke Albada (IKNL):  06-18418667
Mischa Stubenitsky (KWF): 06-24512363

Persberichten
Wereldkankerdag 2021 (IKNL | KWF)
2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016

Webmaster
info@wereldkankerdag.nl

Over de campagne

Deze campagne is een initatief van:
IKNL
IPSO
Kanker.nl
Catharina Ziekenhuis
KWF Kankerbestrijding

Het wordt ondersteund door vele partnerorganisaties in het land.

Steun de campagne
Download digitaal promotiemateriaal
Meld je Wereldkankerdagevenement aan

uicc